Mitä yhteistä on graafisella suunnittelulla ja kokkaamisella?

Yksi elämän isoimpia nautintoja on herkullinen ruoka hyvässä seurassa nautittuna! Samaan elämykseen voi päästä myös taidenäyttelyssä – tai törmätessä laadukkaaseen graafiseen suunnitteluun.


Olen työskennellyt yritysten visuaalisten ilmeiden parissa jo reilut kaksikymmentä vuotta ja lähes yhtä pitkään olen ollut kulinaristin puoliso. Hyvä ruoka on lähellä omaakin sydäntäni ja elämäni suola. Samanaikaisesti tarkastelen maailmaa graafikon silmälasien läpi.

Onko siis ihmekään, että löydän visuaalisesta viestinnästä on yhä enemmän yhteisiä elementtejä huippuunsa viedyn ruokaelämyksen kanssa.

Graafisen suunnittelijan työ muistuttaa
monelta osin kokin työtä

Huippuruuan erottaa keskinkertaisesta annoksesta paitsi laadukkaista ja tuoreista raaka-aineista, myös erityisesti siitä, että se on valmistettu raaka-aineiden makuja korostaen ja kekseliäästi makuja yhdistellen.

Niin kokilla, kuin graafisella suunnittelijallakin pitää olla silmää muodoille, väreille, kontrasteille sekä ymmärrystä siitä, millainen merkitys näillä on lopputuloksessa. Teknistä osaamista tarvitaan, jotta visuaalinen ammattitaito taipuu taitto- ja kuvankäsittelyohjelmissa tarpeellisiksi lopputuotteiksi: Yrityksen logoksi, nettisivuiksi, digi- ja printtimainoksiksi, esitteiksi, lehdiksi, julisteiksi jne...

Siinä missä kokin veitsien tulee olla terävät ja omaan käteen sopivat, graafikolla tulee olla kaikki nykyaikaiset ohjelmat käytössään ja aikaa päivittää osaamistaan.

Graafikko tarvitsee kokin tavoin nykyaikaiset työkalut, laadukkaat raaka-aineet, hyvät tilat ja yhden keskeisimmän luovuutta lisäävän asian – eli riittävästi aikaa.

Aikaa tarvitaan trendien haisteluun, uusien konseptien suunnitteluun, sopivien raaka-aineiden suunnitteluun ja etsimiseen sekä itse kokkaamiseen – eli graafiseen suunnitteluun.

Graafikon silmä tutkailee vapaa-ajallakin visuaalisia ilmeitä, muotoja ja tässä ajassa puhuttelevia värejä. Intohimoinen suhde viestintään on vahvuus, joka auttaa graafista suunnittelijaa luomaan yrityksen tavoitteiden mukaista visuaalista viestintää. Se on sitä "silmää", jonka vuoksi moni alalle hakeutuu. Herkkyyttä estetiikalle ja visuaaliselle kielelle.

Millaista aineksista graafikon "annos" sitten koostuu? Mikä ratkaisee sen laadun?

Keskeiset raaka-aineet graafikon työssä ovat, luovuus, taito, aika – ja laadukkaat kuvat

Siinä missä tuoreet yrtit ja kasvikset ovat kokin huippuannoksen keskiössä, tuoreet, laadukkaasti suunnitellut ja usein ammattikuvaajan ottamat kuvat antavat mahdollisuuden huippujulkaisun taittamiseen tai erottuvan yritysilmeen luomiseen.

Kuvapankkien kuvista voi tehdä löytöjä, jotka sopivat viestinnän kuvitukseksi paremmin kuin mikään muu. Toisaalta juuri teidän yrityksenne viestintään parhaiten sopivat kuvat eivät välttämättä ole niitä, jotka on otettu yleisiä tarpeita ajatellen ja jotka on monen muunkin yrityksen käytössä samanaikaisesti.

Koostin tähän avuksenne erilaisia tapoja hankkia kuvamateriaalia.

Millaisia kuvia yritysilmeen suunnittelussa käytetään ja mitkä ovat niiden hyvät ja huonot puolet

1. Julkaisuvapaat kuvapankkikuvat ja -videot

Julkaisuvapaat kuvat ovat usein edullisia tai jopa ilmaisia. Näillä on vaikea luoda persoonallista ilmettä, mutta ne sopivat hyvin yleisempään käyttöön. Moni muu yritys käyttää näitä samanaikaisesti ja joissain tilanteissa kuva personoituu voimakkaasti jo olemassa olevaan brändiin. Kuvien hinta on 0 - 20 € kappaleelta.

2. Kuvaoikeudelliset kuvapankkikuvat ja videot

Näihin kuviin ostetaan käyttöoikeus tietyksi aikaa ja sillä varmistetaan, että kilpailevilla toimialoilla ei voi olla samaa kuvaa käytössä samanaikaisesti. Kuvat maksavat useampia satoja euroja kappaleelta, mutta harkitusti valittuna ne ovat viisas investointi yksilöllisen visuaalisen ilmeen saamiseksi.

3. Ammattilaisen ottamat valokuvat ja videot

Ammattivalokuvaajalta tilatut kuvat ja videot ovat yksilöllisiä, uskottavia ja puhuttelevia. Samasta kuvaustilanteesta saaaan paljon kuvia, joilla voi luoda yhtenäistä visuaalista viestintää. Kuvaajien hinnat vaihtelevat paljon, mutta keskimäärin hyvästä kuvasta tulee maksettua noin 100-400 €/kpl. Yrityksen omaan käyttöön kuvatut kuvat ovat aina yksilöllisiä, joten niillä on helpoin luoda erottuvaa viestintää. Kuvan laatu riippuu niin valokuvaajan ammattitaidosta kuin kuvauksen suunnittelusta. Selkeä toimeksianto ja hyvä kuvaussuunnitelma auttavat kuvaajaa tuottamaan toivotunlaisia kuvia. Suunnitelma myös säästää kuvaajan aikaa itse kuvaukseen.


4. Itse kuvatut valokuvat ja videot

Itse kuvattujen kuvien laatu vaihtelee kuvaajan ammattitaidosta riippuen. Jos ajatellaan kännykällä käsivaralla otettuja kuvia, ne ovat taatusti yksilöllisiä ja uskottavia ja käyvät hyvin dokumentaariseen viestintään. Jälki ei useinkaan kuitenkaan sovi esimerkiksi pääkuvaksi brändi-ilmeeseen. Harkitusti ja oikeissa paikoissa käytettynä ne toimivat hyvin. Mikäli omalle työlle ei laske hintaa, omat kuvat ovat ilmaisia.

5. Kuvitukset

Kuvituksia voi ostaa kuvien tapaan valmiina. Yksilöllisin ratkaisu on teettää kuvitus omaan käyttöön. Kuvitusten avulla voidaan kiteyttää ja visualisoida vaikeasti hahmotettavia asioita. Kuvituskuva nopeuttaa ja helpottaa tiedon omaksumista. Valokuviin verrattuna kuvituksella on se verraton etu, että kuvamaailma voidaan räätälöidä tilanteen ja tavoitteiden mukaisesti.

Nyrkkisääntönä kuvituksen hinnoitteluun on se, että mitä enemmän yksityiskohtia, sen enemmän aikaa kuvaan menee. Pienimmät piktogrammit valmistuvat tunnissa kun taas isommat ja monimutkaisemmat hommat voivat viedä useamman päivän. Kuvitusten hintahaarukka onkin laaja.

6. Animaatiot

Animaatioissa voidaan hyödyntää niin valokuvaa, videota kuin kuvitustakin. Animaatio on kuvallista tarinankerrontaa, jossa luettavan tekstin sijaan viestintään "voidaan vääntää rautalangasta" - tehokas ja nopea viestinnän muoto. Animaatiossa lopputulos on usein lyhyt, mutta sen tekeminen usein kymmenien tuntien työn tulos.

Graafinen suunnittelu on viestinnän suupalojen muotoilua helposti ymmärrettävään muotoon

Yrityksen graafisella ilmeellä halutaan luoda mahdollisimman hyvä ensivaikutelma yrityksestä, kasvattaa uskottavuutta ja lisätä kiinnostusta potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Lisäksi visuaalisella ilmeellä on tärkeä tehtävä päivittäisessä viestinnässä – sen avulla viestitään yrityksen kyvystä ja halusta ratkaista ihmisten ongelmia.

Graafinen suunnittelu onkin myös palvelun muotoilua. Selkeä ja informatiivinen graafinen ilme helpottaa viestin ymmärrystä ja parantaa palvelukokemusta. Hyvin suunnittelussa yritysilmeestä käy nopeasti selville se, millä toimialalla yritys toimii, millaista ratkaisua se tarjoaa ja mitkä yrityksen palvelun ratkaisevat edut ovat.

Graafinen ilme voi olla supervoimanne.
Ja jos se ei tänään sitä vielä ole, niin se voi olla sitä tulevaisuudessa!

Mitä graafinen suunnittelu maksaa?

Saisiko olla Sacherin kakku vai Pappilan hätävara? Gourmet-ateria vai Saarioisten lihamakaronilaatikko?

Laadukasta ja aikaa kestävää visuaalista ilmettä saadakseen tulee graafikon taitojen, käytettävien raaka-aineiden ja ajan käytön olla tasapainossa.

Hyvistä raaka-aineista voi saada ammattitaidolla tehtynä nopeastikin maukasta, kehnoista raaka-aineista ei saa kuin keskinkertaista, vaikka aikaa käyttäisi kuinka paljon.

Mitä graafinen suunnittelu sitten maksaa? 

Graafisen suunnittelun hinnoitteluperusteena käytetään joko aikaa tai urakkahintaa, joka sekin kuitenkin pohjautuu työhön käytettävästä aikaan. Tuntihinnat vaihtelevat ammattitaidon ja kokemuksen mukaan sekä vaaditun työn laadun mukaan. Keskihinta on 120 euron hujakoilla.

Tuntihinnan rinnalla on tärkeä pohtia kokonaisuutta. Visuaalinen ilme on osa markkinointiviestintää ja sillä on selkeä funktio. Sen tulee olla investointi, jolla saavutetaan jotain enemmän.

Kyse on siitä, ostetaanko kympillä satanen
vai satasella tuhat euroa.

Graafista suunnittelua tilatessa onkin ensisijaisen tärkeää tiedostaa, mitä halutaan saavuttaa. Halutaanko asiansa ajavaa ilmettä, keskivertoa kivempaa vai aivan huippua?

Cuvio tekee graafista suunnittelua erilaiset tavoitteet huomioiden. Kuuntelen, kyselen ja tutustun teidän tarpeisiinne ja luon visuaalista viestintää, joka tehostaa liiketoimintaanne ja saa teidät oikealla tavalla ylpeiksi visuaalisesta identiteetistänne.

Mikäli visuaalinen ilme ei ole vielä supervoimanne, tehdään siitä sellainen!

Tiia-Leena Haataja

AD, inhimillinen brändintekijä ja markkinointialan yrittäjä,
jonka intohimona on suunnitella kokonaisvaltaista brändiviestintää
yksittäisten toimenpiteiden sijaan.

Heräsikö ajatuksia tai kysymyksiä?
Lähetä viestiä tai soita niin jutellaan lisää!

Kiitos viestistäsi. Se on lähetetty.
Tapahtui virhe, kun viestiäsi yritettiin lähettää. Ole hyvä ja yritä myöhemmin uudelleen.

Voit myös lähettää sähköpostia

tiia-leena@cuvio.fi

tai soittaa

0407338622