Selkeä olemassaolon tarkoitus luo perustan vahvalle brändille

Mikä on teidän yrityksen olemassaolon tarkoitus? Sehän on sanomattakin selvää, vai onko?

Yrityksen olemassaolon tarkoituksesta tärkeydestä puhutaan paljon. Enää ei voida hyväksyä sitä, että yritys on olemassa vain tuottaakseen voittoa omistajilleen. Kasvu ja voitto ovat seurausta hyvin tehdystä työstä, ei syy olla olemassa.


Tarkoituksen määrittely ei ole välttämättä helppoa, vaikka kyse on yksinkertaisen tuntuisesta asiasta. Yrityksenne tuottaa palveluita ja tuotteita, koska teillä on taito niitä tuottaa ja kyky auttaa asiakkaita. Yhtä totta on, että jokaisen tehtävä työtä elääkseen ja kyllä, yritysten on jatkossakin tavoiteltava kannattavuutta ja voittoa omistajilleen.

Mutta tarkoituksen määrittelyssä keskitytäänkin siihen, että luodaan merkitys, joka helpottaa työn tekoa ja elannon hankintaa. Ja luo siten myös edellytykset vahvalle ja menestyvälle yritykselle. Sillä tiimi, jolla on sama päämäärä, ja jossa jokainen tekee parhaansa tuppaa voittamaan.

Taikasähkön asiakaslupaus on helpottaa ihmisten arkea kodinohjausjärjestelmän avulla. Älykotijärjestelmä siis toimii puolestasi.

Tarkoituksen määrittelyllä luodaan merkitys, joka helpottaa työn tekoa, lisää henkilöstön halua tehdä parhaansa ja vahvistaa yrityksen kasvukykyä.

Kun yrityksen kaikki ihmiset tietävät työn tekemisen tarkoituksen (esimerkiksi ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen, Tesla), se antaa yrityksen ihmisille motivaatiota kehittää yrityksen toimintaa haluttuun suuntaan. Ja kun toimintaa kehitetään kirkas fokus mielessä, se lisää arvoa, joka välittyy asiakkaalle, ja josta hän on myös valmis maksamaan.

Tarkoituksen sisäistäminen onkin ratkaiseva askel kun lähdetään systemaattisesti rakentamaan myönteistä brändimielikuvaa ja menestyvää yritystä.

Jokainen motivoinut työntekijä on yrityksenne tärkein kasvo ja
brändin rakentaja.

Jäätelöyritys Kolme kaveria halusi perustaa jäätelötehtaan, koska se halusi nostaa puhtaista kotimaisista aineksista tehdyn ruuan kunniaan. Kun tarkoitus on selkeä, se ohjaa kaikkea toimintaa ja lisää työn mielekkyyttä. Samasta syystä kun jäätelöntekijä saapuu aamulla sekoittamaan jäätelöaineksia asiakas valitsee tuotteen kaupassa. Kotimaisuus, maku ja raaka-aineiden puhtaus ovat hänen arvoasteikossaan korkealla. Jäätelövalinta on yksi konkreettinen merkki tästä.

Tarja Turtion Oy:n tarkoituksena on auttaa synnyttämään parempaa johtajuutta.
Arvolupaus on kiteytetty sloganiksi: Kohtaa, kasvaa ja kukoista.
Sillä kohtaamisen myötä niin yksilö kuin yhteisökin voi kasvaa ja kukoistaa.

Miten yrityksen olemassaolon tarkoituksen voi määrittää?

Brändistrategiaa suunniteltaessa käydään yrityksen perusteet läpikotaisin, myös yrityksen olemassaolon tarkoitus. Tämän pikatestin avulla voit selvittää, kuinka hyvin tunnet yrityksesi olemassaolon tarkoituksen.

Muista, että tuloksen tekeminen ei voi olla yrityksen tarkoitus, se on seurausta hyvin tehdystä työstä.

1. Mikä on ydinosaamisemme?

Minkä te parhaiten osaatte? Mitä puuttuisi, jos teidän yritystänne ei olisi?

2. Mikä saa teidät joka päivä tulemaan töihin?

Mieti ihan tavallista aamua kun olet lähdössä töihin. Mikä saa sinut lähtemään töihin? Mitä tehtävää lähdet tekemään? Ja mitä sinun työsi ratkaisee? Minkälaisia ongelmia ratkaisette yhdessä?

3. Kuinka haluamme toimintamme muuttavan maailmaa?

Kun onnistutte työssänne, mitä tapahtuu? Miten se muuttaa asiakkaiden tai sidosryhmän maailmaa? Miten se muuttaa sinun ja koko tiiminne maailmaa?

Yksinkertaisiin kysymyksiin on joskus vaikea löytää yksinkertaisia vastauksia. Usein olemassaolon tarkoitus on yrityksen alkutaipaleella kirkas, mutta himmenee työarjen koittaessa tai markkinan radikaalisti muuttuessa. Mutta ei hätää. Olemassaolon tarkoitustaan on hyvä aika ajoin myös päivittää. Kun tarkoitus on taas kirkas, on helppoa olla ylpeä työstään ja yrityksestä, jossa työskentelee!

Jos kaipaat brändistrategian suunnitteluun sparrausta, varaa etäpalaveriaika, niin jutellaan aiheesta lisää!

Tiia-Leena Haataja
AD, inhimillinen brändintekijä ja markkinointialan yrittäjä,
jonka intohimona on suunnitella kokonaisvaltaista brändiviestintää
pistemäisten toimenpiteiden sijaan.


Heräsikö ajatuksia tai kysymyksiä?
Lähetä viestiä tai soita niin jutellaan lisää!

Kiitos viestistäsi. Se on lähetetty.
Tapahtui virhe, kun viestiäsi yritettiin lähettää. Ole hyvä ja yritä myöhemmin uudelleen.

Voit myös lähettää sähköpostia

tiia-leena@cuvio.fi

tai soittaa

0407338622