Viestintästrategia sisällöntuotannon pohjaksi
Jokainen yritys ja yksilö on tänä päivä sisällöntuottaja ja media. Sisällöt ovat päivän sana ja samalla se osa-alue, jonka kohdalla olo saattaa tuntua neuvottomalta. Kaiken muun työn lomassa pitäisi sisältöjäkin ehtiä suunnittelemaan.
Yksittäisten postausten tai artikkelien suunnittelun sijaan kokonaisuuksista yksityiskohtiin etenevä suunnittelu tuo parhaimman lopputuloksen. Viestintästrategiassa määritellään kanavat, joissa halutaan olla ja tavoitteet niille. Sen jälkeen luodaan suunnitelma eri sisältötyypeistä ja aikataulut niiden julkaisuun. Tämän pohjalta luodaan laadukasta sisältöä tavoitteet ja kanavan tyyli huomioiden.

Sisältö ratkaisee, kiinnostuuko asiakas ja eteneekö hän ostopolulla
Millainen yrityksenne on, keitä se haluaa puhutella hyötyä se tarjoaa? Millä toimialalla se toimii? Mitä arvoa se vastaanottajalle, omistajalle tai työntekijälle haluaa välittää? Viestinnän suunnittelua helpottaa kun ydinasiat on selkeitä. Tällöin jokaista artikkelia tai postausta kirjoitettaessa ei tarvitse keksiä "pyörää" uudelleen. Markkinointiviestinnän suunnitelma auttaa pitää kokonaisuuden kasassa ja luomaan yhtenäistä ja eri kohderyhmiä kiinnostavaa sisältöä.
Viestinnän sisältö koostuu:
- Viestintästrategian suunnittelusta
- Sisällön suunnittelusta (tekstit)
- Kuvamaailman suunnittelusta
- Kanavavalinnoista
- Mittareiden suunnittelusta

Valokuvaus ja kuvasuunnittelu osana sisällön tuotantoa
Millaisia kuvia yrityksenne haluaa markkinointiviestinnässä käyttää? Kuvapankkikuvissa on omat selkeät etunsa, mutta myös haittapuolensa. Yksilöllisillä kuvapankkikuvilla on hintaa, edullisemmat kuvat taas saattavat olla yhtäaikaa monen muunkin yrityksen käytössä. Joskus kuvia etsiessä ei löydä juuri haluamaansa ja joutuu tyytymään kompromissiin.
Yrityksen omaan käyttöön kuvatut kuvat ovat taatusti yksilöllisiä ja aitoja. Kuvaukset järjestelyineen ovat investointeja jotka tulevat takaisin vahvana ja yksilöllisenä brändinä. Ja onhan kuvilla tämän jälkeen rajaton käyttöoikeus.
Kuvamaailman suunnittelussa voidaan ottaa huomioon eri käyttötarkoitukseen tulevat kuvat ja tehdä suunnitelma siitä, missä tilanteessa käytetään ostokuvia ja milloin kuvataan itse. Eri kuvalähteitäkin hyödyntäen on mahdollista luoda yhtenäinen ilme viestintään.
Teen yhteistyötä ammattivalokuvaajien kanssa, joiden kanssa meillä on kokemusta yhteistyöstä. Olen avoin myös uusille yhteistyökumppaneille!
