Mitkä ovat yritysilmeen viisi tärkeintä tehtävää?

Selaat kuvia somekanavassasi silmäillen kiinnostavia postauksia. Osa niistä on seuraamiesi henkilöiden, osa yritysten julkaisemia. Mikä saa kiinnittämään huomiosi postaukseen ja lukemaan viestin tarkemmin? Mikä pysäyttää?


Merkittävä osa kaikesta viestinnän vaikuttavuudesta luodaan visuaalisin keinoin. Sosiaalisen median lisääntyneen käytön myötä visuaalisuuden merkitys on kasvanut ja kasvaa entisestään.

Yritysten viestinnästä ja visuaalisesta ilmeestä voi olla montaa mieltä, joku miellyttää silmää enemmän kuin toinen. Oman maun ja mieltymysten lisäksi ilmettä arvioidessa on tärkeää tunnistaa, mitkä on yrityksen graafisen ilmeen keskeiset tehtävät.

Visuaalinen ilme luo ensivaikutelman

Yrityksen visuaalisella ilmeellä halutaan luoda mahdollisimman hyvä ensivaikutelma yrityksestä, kasvattaa uskottavuutta ja lisätä kiinnostusta potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Jokaisella yrityksellä tulisi olla vahva ja tunnistettava ilme, sillä se auttaa yhtenäisenä ja yksilöllisen maineen ja tarinan syntymisessä.

Yhtenäinen visuaalinen ilme helpottaa asiakasta löytämään yrityksen tuotteen ja palvelut, kohtasipa hän yrityksen viestintää verkossa, somessa tai messuilla.

Lue lisää visuaalisen ilmeen voimasta osana nettisivujen käyttökokemusta tästä blogista

Arvolupaus välittyy kaikesta viestinnästä, myös kuvamaailmasta ja käytetyistä graafisista elementeistä. Arvolupaus onkin yksi keskeinen asia, joka ohjaa graafikon työtä.

Kokosin 5 tärkeintä kriteeriä, joista hyvän yritysilmeen tunnistaa.

Mistä hyvän yritysilmeen tunnistaa ?

1.     Strategian ilmentymä
Yritysilmeen päätehtävä on visualisoida arvolupaus – eli se, mitä arvoa yritys asiakkaalleen lupaa. Usein tämä näkyy kaikkein vahvimmin yrityksen logossa, mutta se välittyy myös kaikessa muussa. Millaisia kuvia yritys käyttää? Tukevatko kuvavalinnat strategiaa?

 

2.     Yhtenäinen
Yhtenäinen yritysilme kaikissa kohtaamisissa auttaa asiakasta tunnistamaan tuotteen ja palvelun. Tunnistettavuus on vahvan brändimuotoilun peruskivi, sillä on hankala muodostaa vahvaa mielikuvaa jostain, jota ei tunnista.

3.     Tunteisiin vetoava
Tunteet ja tarinat ovat brändikokemuksen syntymisen kannalta keskeisiä. Esimerkiksi aidot kuvat yrityksenne ihmisistä tai asiakkaista kertovat teidän ainutlaatuista tarinaanne, jota muiden yritysten on vaikea kopioida. Ne myös herättävät ihmisten luottamuksen.

4.     Informatiivinen
Yritysilmeen suunnittelu on itse asiassa myös palvelun muotoilua. Selkeä ja informatiivinen graafinen ilme helpottaa viestin ymmärrystä ja parantaa palvelukokemusta. Hyvin suunnittelussa yritysilmeestä käy nopeasti selville se, millä toimialalla toimitte, millaista ratkaisua tarjoatte ja mitkä palvelunne ratkaisevat edut ovat.

5.     Kilpailijoista erottuva

Ensin täytyy erottua kilpailijoista, jotta voi tulla valituksi. Tehtävä ei ole helppo runsaan kuva- ja viestitulvan keskellä. Se on kuitenkin mahdollista, kun käsitys oman yrityksen vahvuuksista ja ainutlaatuisesta lupauksesta on selvä. Vain sitä kautta voi luoda myös ainutlaatuisen tarinan!

Jos nyökytit päätä jokaisessa kohdassa, teillä on yritysilme huippukunnossa. Hienoa!
Kannattaa pitää hyvästä kiinni ja viestiä aktiivisesti, jotta ilme näkyy myös muille.

Epäröitkö tai koetko, että jossain kohtaa et voi antaa yritysilmeellenne täysiä pisteitä? Ei hätää. Loistavankin yritysilmeen kohdalla voi käydä niin, että aika ajaa ohi. Eilisen uusi alkaakin näyttää vanhalta. Tulee tarvetta päivittää ja "pestä logolta hampaat". Voin suunnitella teille uuden, raikkaan yritysilmeen, joka ilmentää arvolupaustanne ja puhuttelee asiakkaitanne.

Jos et osannut arvioida, millä mallilla yrityksenne visuaalinen ilme on, autan siinäkin mielelläni. Ole rohkeasti yhteydessä!

Tiia-Leena Haataja
AD, inhimillinen brändintekijä ja markkinointialan yrittäjä,
jonka intohimona on suunnitella kokonaisvaltaista brändiviestintää
yksittäisten toimenpiteiden sijaan.

Heräsikö ajatuksia tai kysymyksiä?
Lähetä viestiä tai soita niin jutellaan lisää!

Kiitos viestistäsi. Se on lähetetty.
Tapahtui virhe, kun viestiäsi yritettiin lähettää. Ole hyvä ja yritä myöhemmin uudelleen.

Voit myös lähettää sähköpostia

tiia-leena@cuvio.fi

tai soittaa

0407338622