Sisältö ratkaisee – Näin kolminkertaistat nettisivustosi vetovoiman!

Puoli vuotta sitten havahduin siihen, että suutarin lapselta puuttui kengät tai ne olivat ainakin pahasti kuluneet. Aikani oli mennyt tehokkaasti työn tekoon ja yritykseni brändi ja nettisivut laahasivat pahasti ajastaan jäljessä. Oli tullut ajankohtaiseksi auttaa omaa yritystäni niillä keinoilla, joilla asiakkaitani autan.


Koska olin projektini asiakas ja siinä sivussa myös pääsuunnittelija, näkökulmani oli hyvin toisenlainen kuin niissä töissä, joissa autan asiakkaitani. Halusin jakaa kokemukseni hyödyksi teille, joiden yritys ehkä kipuilee samoissa tunnelmissa kuin minä tuossa yllä. Jotain tarttis tehdä ja äkkiä. Sivusto ei ole tätä päivää ja brändikin on vähän hajanainen, ahdistaa.

Ensimmäinen oppi:
Löydy oikeilla sanoilla ­– ole olemassa

Ihan ensiksi teetin sivustollani avainsanatutkimuksen saadakseni tietää miten nykyiset sivustoni toimivat ja kuinka pärjään kilpailussa muiden toimijoiden kanssa. Miksi näin? Oli ongelma mikä tahansa, ensihetkistä lähtien ihminen hakee ratkaisua Googlesta. Ja luonnollisesti myös ratkaisujen on löydyttävä sieltä.

Avainsanatutkimuksen alkumetreillä oli myös luotava visio ja tahtotila tulevaisuudesta: Miten haluan nettisivustoni toimivan, mikä on kunkin sivun ja sisällön tavoite, mitä sivustoltani odotan ja millä sanoilla sen haluan löytyvän.

Toinen oppi:
Kirkasta brändisi ennen kuin aloitat sivuston optimoinnin ja sisältömarkkinoinnin

Hakusanat. Kyse ei todellakaan ole vain sanoista. Sanathan ovat brändin tärkeimpiä työkaluja. Eli niitä, joilla kuvataan mm. se: Mikä on yritykseni arvolupaus, ketkä ovat asiakkaani, millaisia tuotteita ja palveluja myyn, mitä ongelmia ratkaisen ja mitä olen tähän mennessä tehnyt ja mitä niistä oppinut.

Sanat, joita asiakkaatkin käyttävät ongelmaa kuvatessaan on järkevää yhdistää brändin arvolupaukseen. Näin saadaan luotua kilpailukykyinen nettisivusto, joka löytyy palvelua etsiville ja jonka tuottama hyöty luo vetovoimaa brändillesi.

Kolmas oppi:

Sisältömarkkinointi haastaa yrityksen aidosti miettimään sitä arvoa, jota yritys asiakkaalle tuottaa.

Hyvä sisältö on noussut arvokkaaksi, sillä se tuo sivustolle kävijöitä, jotka viettävät sivustolla enemmän aikaa, perehtyvät yrityksen näkemykseen, kokemukseen ja sen tuottamaan arvoon.

Sisällön merkitys osana markkinointia on kovassa kasvussa, eikä ihme.

Sisältömarkkinointi tarkoittaa lyhyesti sanottuna tätä: keskittymällä asiakkaan ongelmien ratkaisemiseen ja sitä kautta hyödyn ja arvon tuottamiseen luodaan luottamusta ja kauppaa. Kyse on markkinoinnista asiakkaan tarpeista käsin.

Sisältömarkkinointia on tehty aiemmin mm. asiakaslehtien muodossa, eli keksintö ei ole sinänsä uusi. Mutta se, mikä tekee sisällöstä tämän päivän viestinnän suunnittelussa erityisen arvostetun, on teknologia, jonka myötä sisällön merkitystä on helpompi mitata asiakaspolun eri vaiheissa.

Data paljastaa, vetoaako viestin sisältö ja saavuttaako yritys sen kautta haluttuja tuloksia. Ja tuleehan hyöty näkyviin ennen pitkää kysynnän lisääntymisenä, myynnin helpottumisena ja yrityksen kasvuna.

On ymmärrettävää, että hyvän sisällön kautta luodaan arvoa, jota perinteisen mainonnan kautta ei ole helppoa tehdä. Se pureutuu paljon syvemmälle kuin mainos, sillä keskiössä on hyödyllisen tiedon jakaminen ja asiakkkaan auttaminen. Ja sitä kautta yhteistyön mahdollistaminen.

 

Käytäntö:

Päätin kokeilla teoriaa käytäntöön ja tein seuraavat toimenpiteet:

- Rakensin uudet sivustot, jossa otettiin jo alkumetreillä huomioon sivun löydettävyys, toiminnallisuus ja selkeä käyttökokemus

- Loin sivustolle tavoitteiden mukaisen ilmeen

- Otin asiakkailleni arvokkaan sisällön tekemisen keskiöön

- Perustin blogin

- Käynnistin digimarkkinoinnin

Sen jälkeen tapahtui loogisesti se, mihin toimenpiteillä tähtäsinkin.

Sivustojen kävijämäärä
kasvoi lähes 4 kertaiseksi

Sivustolla vietettiin keskimäärin
3 kertaa pidempään kuin aiemmin

Tarjouspyyntöjen määrä tuplaantui

Ja tässä vasta lyhyen aikavälin tulokset. Mutta jo tämän perusteella uskallan vetää vahvan johtopäätöksen siitä, että sisältöön ja löydettävyyteen panostaminen on viisasta - ellei peräti elintärkeää.

Olipa yrityksenne markkinoinnin tilanne tällä hetkellä mikä vain, on selvää, että kokemukseni sisältöön satsaamisesta on täysin skaalattavissa yrityksen kuin yrityksen markkinointiin. Ja jos yrityksenne on jo sisältömarkkinoinnin tehoista vakuuttunut, kannattaa ehdottomasti jatkaa samaan malliin!

Yksi tärkeä asia, joka on hyvä huomioida sisältömarkkinointiin ryhdyttäessä. Kyseessä ei ole pikaviesti vaan pikemminkin pitkän matkan juoksu, joka tuo parhaan tuloksen säännöllisen ja pitkäaikaisen työn tuloksena. Tiedän, välillä on vaikea uskoa, että työ kannattaa. Sisältöjen tekemiseen menee aikaa ja rahallisiakin resursseja. Näkökulman muuttaminen auttaa tähänkin asiaan:

Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen, sisältöjen luominen ja suunnittelu ovat työtä, joka tähtää yrityksenne kannalta tärkeimpään päämäärään: kasvuun.

Mitä haluan tämän esimerkin kautta opettaa?

 

1.    Ota liiketoiminnallesi keskeiset hakusanat käyttöön. Jotta oma yritys voi tulla valituksi, sen tulee löytyä hakukoneiden kautta sanoilla, joita asiakas käyttää palvelua etsiessään. Hakusanojen määrittely on mahdollista tehdä itsekin, mutta ammattiapu nopeuttaa vaihetta huomattavasti ja lisää työn laatua.

Sivustosi voi löytyä orgaanisen haun kautta (SEO) tai maksetun sisältönäkyvyyden kautta (SEM). Molempiin on syytä satsata jo alkumetreiltä lähtien. Löydettävyyttä parantaa kohdennettu digimarkkinointi, josta kerron lisää myöhemmin ilmestyvässä blogissa.

 

2.    Kirkasta brändi- ja liiketoimintastrategiasi. On paljon helpompi määritellä avainsanat tai tehdä oikeastaan mitä tahansa markkinointia, jos yrityksellä on selkeys oman liiketoiminnan ydinkysymyksistä.

Omalla kohdallani huomasin, että ihan ensialkuun oli kirkastettava koko yrityksen olemassaolon oikeutus: Miksi yritykseni on olemassa? Mikä sen arvolupaus on? Mitkä ovat keskeiset ratkaisut, eli palvelut? Kenelle se palvelujaan myy?

Kaiken digimarkkinoinnin ja teknologian ylivertaisuudenkin keskellä yrityksen käsitys itsestään ja asiakkaiden tarpeista on se tärkein juttu. Sillä lopulta kaikki viestintä on ihmisten välistä.

3.    Kuuntele asiakastasi ja yhteistyökumppaneitasi ja hae sparrikumppaneita. Vaikka teen brändistrategioita yrityksille, huomasin että oman yrityksen kohdalla brändistrategian määrittely oli haastavaa. Pohdintaa helpotti se, kun sain peilata ajatuksiani ja osaamistani muiden kanssa. Asiakaspalautteet olivat tässä avainasemassa, sillä he ovat palveluni hyödyn asiantuntijoita. Myös yhteistyökumppanit olivat aitiopaikalla arvioimassa työtäni ja palvelujani ja heiltä saatu palaute toi paljon tärkeitä näkökulmia pohdintaani.

Yrityksissä työskentelee ihmisiä ja ihmiset ovat olemassa suhteessa toisiinsa. Siksi brändityössäkin peilaus ja ulkopuolisen näkökulman käyttö on arvokasta.

 

4.    Panosta sisältöihin. Sisältömarkkinointi keskittyy asiakkaan ongelmien ratkaisemiseen ja sitä kautta hyödyn ja arvon tuottamiseen. Laadukas sisältö vaatii resursseja, mutta niihin satsaaminen on viisas investointi, joka tuottaa pitkällä aikavälillä hyviä ja pysyviä tuloksia.

Sisältömarkkinoinnin keinoja ovat mm. blogit, vlogit, artikkelit, podcastit, kirjat, asiakascaset, jne... Keskeistä on luoda sisältöä, joka auttaa asiakkaan ongelman ratkaisussa.

Hyvä sisältö lisää yrityksenne asiantuntemuksen vahvistumista, kysyntää, myyntiä ja sitoutuneita asiakkaita.

5.    Panosta viestinnän sisällön lisäksi graafiseen ilmeeseen. Sanonta ”ei sillä ole väliä mitä sanot, vaan miten sen sanot” pätee kaikkeen viestintään. Kilpailukykyiset sanat, viestin muotoilu ja viestin ilme vaikuttavat yhdessä siihen, millaisen mielikuvan viestisi vastaanottajassa herättää. Ilme vaikuttaa tunteisiin ja tunteilla on todistetusti keskeinen rooli päätöksenteossa. 

Käyttökokemuksen syntymisessä ilmeellä on ratkaiseva rooli. Tästä onnistunut esimerkki on Fodelian verkkosivusto, jonka yritysilmeen ja verkkosivuston suunnittelin 2019. Sivusto voitti Parhaat sijoittajasivut First North-sarjan 2020 ja toistamiseen 2021.


Fodelian sivusto voitti parhaat sijoittajasivut First North -sarjan 2020 ja 2021.
Visuaalinen suunittelu Cuvio design.
Graafinen suunnittelu keskittyy luomaan viestinnän sisällölle sellaisen ilmeen, joka herättää viestin sielun eloon. Kun saat kutsuttua kävijän sivustollesi, eli hetkeksi keskittymään asiaasi, on tärkeää tarjoilla viestisi sopivina annoksina ja kauniisti tarjoiltuna.

Poimi vinkit talteen! Jos blogi herätti kysymyksiä, joista haluat kysyä lisää, ole rohkeasti yhteydessä sivun alla olevan lomakkeen kautta tai lähettämällä minulle sähköpostia osoitteeseen tiia-leena@cuvio.fi

Autan mielelläni niin brändistrategian määrittelyssä, sisältöstrategian suunnittelussa, hyvän sisällön tuottamisessa kuin vetovoimaisen ilmeen suunnittelussa.

Tiia-Leena Haataja

AD, inhimillinen brändintekijä ja markkinointialan yrittäjä,
jonka intohimona on suunnitella kokonaisvaltaista brändiviestintää
yksittäisten toimenpiteiden sijaan.

 

 

 

 

Heräsikö ajatuksia tai kysymyksiä?
Lähetä viestiä tai soita niin jutellaan lisää!

Kiitos viestistäsi. Se on lähetetty.
Tapahtui virhe, kun viestiäsi yritettiin lähettää. Ole hyvä ja yritä myöhemmin uudelleen.

Voit myös lähettää sähköpostia

tiia-leena@cuvio.fi

tai soittaa

0407338622