Inhimillinen brändintekijä: Tietoa Tiia-Leenasta

Hei, olen Tiia-Leena, AD, brändimuotoilija ja markkinointialan yrittäjä. Perheeseeni kuuluu armas puolisoni, 4 rakasta lasta ja koira, joka liikuttaa meitä kaikkia.

Intohimoni on suunnitella kokonaisvaltaista brändiviestintää irrallisten toimenpiteiden sijaan. Blogini päätarkoituksena onkin herätellä yrityksiä huomaamaan yhtenäisen brändisuunnittelun hyödyt koko yritykselle – ja ihan kaiken kokoisille yrityksille.

Blogin tarkoituksena on auttaa sinua yrittäjä, toimitusjohtaja tai markkinointipäällikkö rakentamaan yrityksellenne sellaista brändiä, jonka takana voitte seistä aidosti ylpeänä.  

Yritykseni on rakennettu intohimosta visuaalista suunnittelua kohtaan ja rakkaudesta tarinan voimaan. On aina yhtä mahtavaa nähdä, miten vasta ajatuksissa olleet suunnitelmat löytävät visuaalisen muodon täyttäen asiakkaan odotukset tai jopa ylittäen ne.

Visuaalisen ilmeen ja muodon voima viestinnässä on merkittävä. Markkinoinnissa ilmeellä on aina kuitenkin selkeä tarkoitus ja tavoite, ja kaiken suunnittelun tulee olla alisteinen sille. Voit lukea ajatuksiani yritysilmeen tehtävistä täältä.

Haltioidun kauneudesta. Ja erityisesti sellaisesta, joka syntyy kuin vahingossa. Usein tällaista näkee luonnossa tai lasten kanssa touhutessa. Luonto on ollut minulle paras sparrauskumppani jo kauan ennen pandemiaa, ja on yhä.

Teen tätä työtä täydellä sydämellä laittaen koko persoonani likoon. Siksi halusin kertoa sinulle tarinani.

  

Ihmisen kokoinen tarina

Ihmisen mieli on kiinnostanut minua aina. Lapsuudessa rikas mielikuvitus tarjosi valtavasti iloa leikkien muodossa.

Myöhemmin olen saanut seurata omien lasteni luovuutta ja leikin hurmaa. Luovuuden paras polttoaine on kiireettömyys ja ei liian valmiiksi tehdyt aihiot, joita yhdistelemällä on mahdollista luoda uutta.

Elämässäni on tullut vastaan myös haastavia aikoja, jotka ovat pakottaneet pysähtymään ja opettaneet kohtaamaan sen, mistä aineksista oma mieleni rakentuu. Se, että olen välillä joutunut analysoimaan elämääni ja sitä, miten tähän on tultu ja miten tästä jatketaan, on ollut hyvä mahdollisuus myös muuttaa suuntaa ja kehittyä. Kohtaamani haasteet ovat tuntuneet tullessaan kaikkea muuta kuin hyviltä, mutta jälkikäteen voin nähdä niiden tuoman arvon.

Yksi merkittävin oppi haastavampien aikojen jälkeen on ollut se, kuinka suuri voima sisäisellä puheellamme ja uskomuksillamme on.

Sisäiset tarinat luovat todellisuutta niin yksilön kuin yhteisönkin sisällä. Tämän ymmärtäminen on muuttanut näkökulmaa kaikkeen, myös työhöni.

Olen huomannut, että tekemässäni brändistrategiatyössä on jotain samankaltaista kuin yksilön identiteetin kirkastamisessa ja itsetunnon kanssa tehtävässä työssä. Brändisuunnittelussakin yrityksen (ja yksilöiden) Itsetuntemus, heikkouksien ja vahvuuksien tunnistaminen ja niiden kanssa kasvaminen ja menestyminen ovat keskiössä. Ihmisen silmistä näkee, kun hän on sinut itsensä kanssa. Myös hyvinvoiva brändi säteilee!

Eräs asiakkaani sanoi vastikään, että hänen olonsa oli "kohottunut" kun esittelin hänelle suunnittelemaani logoa, joka visualisoi siihenastisen brändityön. Siinä kiteytyykin minusta hienosti se, mihin työlläni tähtään, ja mikä tuo työhöni merkitystä! Omien vahvuuksien näkeminen, terve ylpeys omasta ja yrityksen osaamisesta ja vahvuuksista viestiminen ovat hyvä perusta vahvalle brändille. Ja onhan kaikella tällä monenlaista hyvää lisääviä vaikutuksia!

Paras kiitos on se, kun näen asiakkaan kohentavan ryhtiään ja toteavan olevansa ylpeä yrityksestään ja brändistään.  


Miten päädyin alalle

Lapsuuskotini alakerrassa oli isäni mainostoimisto, jossa tein leikkaa-liimaa -menetelmällä ensimmäiset harrastelijalehteni noin 11-vuotiaana. Toimin muutamissa mainoskuvauksissa lapsimallin roolissa ja taskurahaa keräsin siivoamalla isäni toimistoa. Lukion jälkeen graafisen suunnittelija ura alkoi tuntua omalta ja parikymppisenä aloitin työt oppisopimuskoulutuksella Mainostoimisto Pilot Oy:ssä.

Perheemme mainostoimistossa kasvoin paitsi aikuiseksi, opin myös tärkeimmät taitoni nykyiseen ammattiini. Opiskelin mainonnan perustutkinnon ja MAT-tutkinnon työn ohessa ja sain oppia isältäni mestari-kisälli –menetelmällä. Vastuu ja haasteet kasvoivat kehittymisen myötä tai jopa vähän nopeammin. Toisinaan jalassa oli hölskyvät saappaat, jotka kuitenkin ajan myötä alkoivat tuntua aivan sopivilta.

Kokemus työstä perheyrityksestä on minulle yhä tärkeä. Se opetti rohkeutta vastuunottoon ja asennetta, että tekemällä oppii. Sain tutustua asiakkaiden kautta monien eri alojen toimintatapoihin ja viestinnän tarpeisiin. Kiinnostavina jäivät mieleen esimerkiksi elintarvikeala tuotekuvauksineen ja pakkaussuunnitteluineen, asiakaslehtien kokonaisvaltainen maailma sekä rakennusteollisuuden eri yritykset talopakettiyrityksistä remontointiin tai vaikkapa huonekalujen myynnistä ikkunoita valmistaviin ja asentaviin yrityksiin.

Yli kahdenkymmenen vuoden työkokemus on auttanut näkemään sen, mikä markkinointiviestinnässä on edelleenkin pysyvää ja tärkeää pirstaloituvan mediakentän ja digitaalisuuden keskellä.

Viestintää tehdään edelleenkin ihmiseltä ihmiselle. Tarvitaan yrityksen ymmärrys itsestään: Missä olemme parhaita, missä on kehittämisen paikka? Ymmärretään asiakasta: Kysytään, kuunnellaan ja otetaan selvää tarpeista, jotka yrityksemme voi ratkaista. Kun fokus on kirkas, on helpompaa suunnitella viestintää, joka luo yhtenäisen tarinan ja brändin.

Markkinointivastaavan roolista uuttaa näkökulmaa

Ennen yrittäjäksi ryhtymistä työskentelin useamman vuoden isossa rakennusalan yrityksessä markkinointivastaavana. Työ avasi kunnolla silmäni näkemään markkinoinnin roolin osana organisaatiota, erityisesti myynnin näkökulmasta. Onhan markkinoinnin yksi tärkein tehtävä helpottaa myyntiä. Tämä lisäsi käytännöllisyyttä ja tavoitehakuisuutta markkinointiviestinnän suunnitteluuni.

Asuntomessujen markkinoinnin suunnitteluvastuu toi kokemusta tapahtumamarkkinoinnista. Se on ainutkertainen tapahtuma, johon yritykset valmistautuvat vuosia etukäteen. Sieltä saatu oppi oli arvokas lisä konseptisuunnittelutaitoihin.

Vuodet markkinointivastaavan roolissa olivat opettavaisia. Koin kuitenkin paloa suunnittelijan työhön ja siihen, että sain palvella useita eri alan yrityksiä.

Luova, visuaalinen suunnittelu on työ, jota tehdessä olen onnellisimmillani. Elämäni motto on ollut "Joko löydän tien, tai teen sen!" Se rohkaisi yrittäjyyteen ja omien siipien kokeiluun.

Pian tulee seitsemän vuotta täyteen yrittäjyyttä. Useimmiten tie on ollut lähempänä selkeää metsäautotietä kuin Enduro-rataa, mutta tunteiden vuoristorata on tullut tutuksi. Päällimmäisenä on kuitenkin tunne siitä, että tätä tietä on hyvä kulkea.

Kiitos että tulit sivuilleni ja mahtavaa, että olet jaksanut lukea tänne asti!

Olet tullut oikeaan osoitteeseen, mikäli haluat kirkastaa yrityksesi brändiä tai luoda uuden, yhtenäisen brändin. Tai ehkä haluat apua päivittäiseen markkinointiviestintään, joka ei ole vain laastari sen hetkiseen tarpeeseen, vaan puuttuva pala kokonaisuuteen.

Kirjoitan tätä blogia auttaakseni sinua ja jakaakseni hyödyllisiä vinkkejä ja ajatuksia brändisuunnittelusta ja markkinointiviestinnästä, jonka tavoitteena on aidosti lisätä yrityksenne hyvinvointia ja kasvua. 


Haluan antaa kokemukseni ja osaamiseni avuksi teille, olittepa sitten luomassa uutta, päivittämässä vanhaa tai luomassa laadukasta visuaalisen ja viestinnän sisältöä päivittäiseen markkinointiviestinäänne.

Lue juuri ilmestynyt blogini 3 yleisintä brändimokaa, joka auttaa huomaamaan missä kohtaa yleisimmät brändimokat syntyvät ja miten ne voidaan välttää.

Ota seurantaan somekanavani sivun alalaidassa, niin laitan sinulle viestiä uusimmista aiheista!

Ollaan kuulolla,

Ystävällisin terveisin:

Tiia-Leena

Kuvat Kaisa Pitkälä

Heräsikö ajatuksia tai kysymyksiä?
Lähetä viestiä tai soita niin jutellaan lisää!

Kiitos viestistäsi. Se on lähetetty.
Tapahtui virhe, kun viestiäsi yritettiin lähettää. Ole hyvä ja yritä myöhemmin uudelleen.

Voit myös lähettää sähköpostia

tiia-leena@cuvio.fi

tai soittaa

0407338622